Vítejte na www.JAWARENOVACE.cz
PROFESIONÁLNÍ RENOVACE A OPRAVY MOTOCYKLŮ
se zaměřením na značku JAWA,ČZ.OGAR,MANET

      

 

Rozpočet renovace, aneb kolik to bude stát

Pro napsání této stránky jsem se rozhodl jednak díky Vašim dotazům a jednak bych tím rád přispěl začínajícím veteránistům, kteří nemají ponětí, co, kde za kolik apod., aby si mohli udělat představu, na kolik je ta "legrace" přijde (příklad odhadu celkových (materiál+práce) .

Bohužel jsem vycházel z cen, tak, jak se pohybují na burzách, v i nzerci, v prodejnách náhradních dílů, servisech a u řemeslníků,  Sám bych si přál, aby ceny byly nižší, ale bohužel to neovlivním. (samozřejmě, že existuje spousta lidí, kteří jsou šikovní a hodně věcí si dokáží udělat sami, plus pro ně, mínus na celkových nákladech).

Předem bych chtěl ještě podotknout, že následující řádky vyjadřují jen můj osobní názor a mé zkušenosti, které nikomu nevnucuji a nikoho nenutím, aby se mnou souhlasil!!!

Jaký je rozdíl mezi renovací a restaurováním?

Já si renovaci vykládám, jako uvedení stroje (v tomto případě motocyklu) do stavu, ve kterém se nacházel v době výroby, za použití původních či současných technologií a materiálů (např. použití akrylátové barvy naproti původní syntetické apod.).

Něco jiného je restaurování, kdy stroj také uvádíme do původního stavu, ale za použití výlučně původních materiálů a technologií (zvláště vhodné pro cenné kusy muzeálního typu). Jedná se spíše o "oprášení" v duchu zachování dobových postupů a materiálů, než o kompletní "předělávku" v duchu renovace.

Renovovat, ano či ne

Dále přichází na řadu otázka, je renovace nutná, nepoškodím tím historickou hodnotu stroje, dobovou patinu? To je třeba předem řádně uvážit. Ovšem v takovémto nebo takovémto případě se příliš rozmýšlet nemusíme. V naší zemi je zvykem tzv. kutilství, které se podepsalo jak na motocyklech, tak na automobilech, společně s dost dlouhou dobou provozu, kdy se nedostatkové ND nahrazovaly díly z jiných vozů. Takže v drtivé většině je renovace potřeba.

Takto by měl pro příklad vypadat motocykl který by neměl být renovován. Ovšem i přez krásný původní stav musí motocykl projít kompletním a velmi pečlivím servisem se zachování všech dílů,šroubku atd... to je velice důležité!!!!!!!!!!!! Pokud na motocyklu někdo už něco vyměnil a upravil je nejlepší sehnat původní díl ke stavu motocyklu ve kterém je což může být někdy velice peněžně nákladné jelikož krásné původní díly si majitelé cení leckdy na nemalé peníze.

     

  

 

Pozor na chybějící díly

Při koupi je třeba mít přehled, co je originál, co ne, co chybí. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že chybějící díly mohou svou cenou převýšit i pořizovací cenu motocyklu. Proto je dobré mít chladnou hlavu a pořádně si stroj prohlédnout a zhodnotit, kolik mě ještě budou stát díly, které chybí.Když není dostupný originál je též možnost sáhnout po dílu nevě vyrobeném.Ovšem tady pozor sposty dílů které jsou k mání jsou nepoužitelná nebo se nepodobají původním dílům nebo jsou v horších případech životu nebezpečná.Proto pro začátečníka je velice těžké se orientovat. Doporučuji pokud to jde použít originální díl většinou vás to bude stát víc peněz ovšem ušetříte čas za reklamace nebo předělání a opravu nepůvodních dílů navíc vás hřeje u srdce pocit že je to původní díl z daného typu motocyklu.

Zvládnu to? Aneb co mě čeká.

Chtěl bych upozornit, že renovace, pokud se má udělat opravdu kvalitně (jinak to asi nemá cenu), je velice náročná, jak finančně, tak časově. Proto si prosím každý rozmyslete, jestli na to stačíte (třikrát měř, jednou řež ). Obzvláště ta první (tak jako vždy) je těžká, než člověk zjistí, co, jak, kde, proč atd.. Spousta lidí nakonec zjistí, že je to nad jejich síly, raději našetří peníze a jdou za někým, kdo má renovace tzv. v malíku, že by potřebovali dokončit renovaci, že už je to brnkačka za pár korun, jen tak na chvíli, vždyť už je skoro vše uděláno. Ano to je pravda, vše je uděláno, ale kvalita je kolikrát horší než od soudruhů z Číny. Ale dle mého názoru je zručnější člověk, který si dokáže sám opravit a udržovat motocykl schopný udělat i kvalitní renovaci.

Proto Vás prosím, nejdříve se dobře rozmyslete, zda na renovaci stačíte, ušetříte čas a peníze nejen sobě, ale i druhým !!

      

     

ROZPOČET

Rozpočet se věnuje pouze materiálovým nákladům na renovaci motocyklů.

Chtěl bych upozornit, že následné ceny jsou pouze za materiál a práci někoho jiného,  některé věci je lépe přenechat odborníkům, kteří problematiku lépe znají, mají cvik a speciální vybavení.

Dále bych chtěl upozornit, že uvedené ceny se vztahuji na materiál a odvedenou práci ve vysoké nebo vyšší kvalitě, žádné turecké výfuky nebo sedlo za 635,50 Kč apod.. Dále uvažuji renovaci či GO celého motocyklu se vším všudy (někdy se nemusí udělat úplně vše, některé věci se mohou použít v původním stavu a může se na nich ušetřit, ale většinou je motocykl natolik opotřebován nebo zničen ať již provozem nebo neodbornými zásahy, že se musí vlastně udělat kompletní renovace).

Lak

Do laku budu počítat pískování, kitování, nástřik základní a vrchní barvou. Na běžnou motorku jako je kývačka apod. se pískování pohybuje cca do 2500,- Kč. Lak většinou dělá lakýrník i s kitováním (není pravidlo) a zajistí i linky (není pravidlo, vycházím ze svých zvyklostí). Cena se pohybuje dle velikosti a počtu dílů, od cca 15 000 do až 25 000,- Kč.

Pískování                  1500 -2500

Lak                           15000 -35000

Linky                         2500 - 5000

 

Pokovování

Pokovováním myslím chrom a zinek (u starších strojů třeba i niklování). Chrom je většinou lépe zadat kompletně firmě (leštit se dá i v domácích podmínkách, ale je to rasovina), dnes je ovšem chromování problém, na firmy se nedá spolehnout, dovolí si odvést špatnou práci za hodně peněz. Cenově dle množství chromovaných dílů od 5000 do 25 000,- Kč (jedná se o díly bez ráfků, výpletů a výfuků). Vesměs se u chromovaných výfuků a kol vyplatí koupit díly replikové, ráfek cca 1000,- Kč, výplet cca 800,- Kč, sada dvou výfuků cca 6000,- Kč. Zinkované díly se vyplatí vyleštit doma a odnést do galvanizovny (podobný problém jako u chromu), spojovací materiál, který je zinkovaný se vyplatí nakoupit nový, pokud je k dostání. Cena pozinkování plus nového spojovacího mat. cca 500,- Kč. Každopádně cena chromu se většinou zvyšuje každý rok, chromoven je málo a jsou totálně zaplaveny prací !!

Následné ceny jsou za leštění a pokovení u firmy, je to průměr, ceny obsahují nádrž (její pokovení stojí cca 4 000,- Kč), veškeré díly, u péráka středy kol.

Chrom kývačka                  25000 (jen nádrž 5500)

Chrom pérák                     25000 (jen nádrž 5500)

Výplet 2 kola chrom           9500 (bez chromovaných středů)

Sada výfuků                         6 000

      

   

Sedlo

Zde jde o opískování, opravu a nástřik podsedlového plechu, případnou výrobu výplně a potahu, dle typu mota a mat. potahu od 1700 do 5000,- Kč.

Sedlo komplet

Pérák               2500

Pionýr              1 500

Jawa 500        3 100

Kývačka           2 800

Pryžové díly

Jedná se o různé průchodky, prachovky, rukojeti, stupačky apod. Cena od 500 do 1500,- Kč.

Pryžové díly      1 500

Pneumatiky

je lépe koupit nové, staré mohou být poničené. Přední a zadní cca 700+800,- Kč, duše 150+150,- Kč.

Duše, pneu sada               1 500 - 3 000 dle typu mota a pneu ( i více)

Elektroinstalace

Jde hlavně o natažení nových vodičů a kontaktů (cca 500,-Kč), zapalovací cívka (350,- Kč), základová deska (250,- Kč) Dynamo 2500,-Kč, regulátor dobíjení od 250 do 700,- Kč. apod., třeba i žárovky. Záleží na stavu elktrovýzbroje, je to stroj od stroje ale základní věci se udělat musí. Rozmezí cca 700-3500,- Kč.

Elektro              500 - 5 000 dle mota a stavu instalace

Bezkontaktní zapalování     6500-12000

Motor a převodovka

Zde se jedná o posouzení stavu, ale málokdy se u starého motocyklu dá mluvit o dobrém motoru. Musí se provést následující: repase kliky cca 1200 až 1500,- Kč, výbrus válce s novým pístem a kroužky cca 600,- Kč (obojí na jednoválec, na předválečné moto je to mnohem dražší), ložiska a gufera cca 500,- Kč, u čtyřtaktu ještě repase hlavy (ventily, sedla, vodítka, případná repase vačkového hřídele) cena se může pohybovat od cca 700 do cca 10 000,- Kč, převodovka dle stupně opotřebení/poškození 300-3000,- Kč. Celkově se GO motoru pohybuje cca 7000 až 13 000,- Kč (jednoválec-dvouválec).

Motor komplet 1V                12000-20000        čtyřtakt         dle dohody

Motor 2V                             18000-25000        čtyřtakt        dle dohody

      

    

Ostatní věci

Dále je třeba počítat s díly, které se musí dokoupit nebo třeba i vyrobit, tzn. díly které na motocyklu chybí nebo nejsou původní (dobré je již při koupi stroje se s tímto seznámit a pokusit se srazit cenu-pokud to již prodávající nezohlednil). Dále to jsou různé další díly, které jsem nezmínil výše (jako například lanka apod.). Záleží na stavu, kompletnosti apod., cena je  tedy individuální od třeba 250,- Kč za sadu lanek až po 10 000,- Kč za zvláštní díl (např schránka nářadí na kývačku 100 až 300, dnes i 500,- Kč na 500 OHC 3000 až 5000,- Kč). Samozřejmě, čím starší, neobvyklejší nebo žádanější motorka, tím méně a dražších dílů !!!!

SHRNUTÍ

Materiálové náklady

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že se cena za náklady renovace pohybuje kus od kusu, podle kompletnosti nebo spíše stavu motocyklu. Čím starší motocykl, tím nákladnější renovace (to se týká spíše těch předválečných).

Dále uvedu cenová rozpětí nákladů renovace dle mých zkušeností. Upozorňuji, že do těchto nákladů nezapočítávám náklady na práci (čili cenu práce, je to jako byste si renovovali sami pro sebe) a uvažuji motocykl v průměrném stavu, víceméně kompletní až na pár drobností a středně poničený (žádná "voňavka", ale také žádný "homecross"). Dále nezapočítávám pořizovací cenu motocyklu.

Materiálové náklady renovace (odhad)

Typ Motocyklu
Cena minimální [Kč]
Cena optimální [Kč]

Jawa 50/550,555 
30 000-40 000 
Jawa 250/11,353,559,590 
70 000-90 000

Jawa 350/18,354,360,361  
70 000-90 000
70 000-90 000

Jawa 350/362
70 000-90 000

Jawa 500 
90 000-150 000

Jawa 250 předválečná 
130 000-150 000

ČZ 175 předválečná 
130 000-150 000

ČZ 150 C 
70 000-80 000

Znovu opakuji, že cena opravdu odpovídá kvalitě, již jsem také viděl prodávat zrenovovanou kývačku za 25 000,- Kč, ale opravdu (nechci se nikoho dotknout), kvalita nemůže být moc vysoká.

Časová náročnost

Dále je třeba započítat cenu práce-pracnost, tu uvedu v následující tabulce.
Časová náročnost renovace (odhad)

Typ Motocyklu
Časová náročnost [h]

Jawa 50/550,555
100-120

Jawa 250/11,353,559,590
200

Jawa 350/18,354,360,361
200

Jawa 350/362
200

Jawa 500
250-300

Jawa 250 předválečná
200

ČZ 175 předválečná
200

ČZ 150 C
200


Časová náročnost se samozřejmě může lišit, dle stupně poškození, typu provedení apod.. V tabulce jsou uvedeny průměry, dle mých zkušeností
Celková cena renovace

Na závěr uvedu přibližnou cenu renovace, budu vycházet z ceny práce 200,- Kč za hodinu, což je úplná almužna, když si člověk uvědomí, co vše renovátor musí  umět a znát (práce značkových servisů začíná někde na cca 450 kč/hod a to prosím pěkně jen mění olej a vyměňují montážní celky podle příručky-tím samozřejmě nechci nějak snižovat jejich práci, ale jen jsem chtěl zvýraznit ten rozdíl)

Celková cena renovace (odhad - materiál+práce))

Typ Motocyklu
Celková cena [Kč]

Jawa 50/550,555,05,20,21,23

90 000 - 95 000

Stadion 50/11,22,23

90 000 - 95 000

Jawa 250/11,353,559,590
140 000 - 145 000

Jawa 350/18,354,360,361 
140 000 - 145 000

Jawa 350/362
140 000 -145 000

Jawa 500
200 000 - 250 000

Jawa 350/623,633 UŘ,Bizon

140 000 - 145 000

Jawa 350/634

140 000-145 000

Jawa 350/638,639,640

130 000 - 135 000

Jawa 250 předválečná 

200 000-230 000

ČZ 175 předválečná
200 000-230 000

ČZ 150 B,T,C
130 000 - 135 000

Skutr ČZ 175

140 000 - 150 000

Skutr Manet

140 000 - 150 000

 

Tyto ceny jsou jen odhad (nástřel), konečná cena se samozřejmě určuje podle konkrétního případu a může kolem uvedené ceny oscilovat v tisících i desetitisících Kč

Samozřejmě nikoho nenutím, aby se mnou souhlasil, vycházím ze svých zvyklostí a zkušeností.

V tabulce jsou uvedeny částky průměrné, samozřejmě že výsledné ceny se mohou lišit  podle různých kritérií, ale nepočítejte, že někdo zvládne KVALITNÍ !!!!  renovaci za pár korun a nebude chtít zaplatit čas, který na renovaci strávil (konec konců, profesionální renovační firmy se pohybují nad hranicí 400,- Kč/hod). Pokud se někdo pohybuje na cca 50 % těchto cen, tak většinou renovaci ošidí (méně chromu, více stříbřenky, motor bez GO apod.) a nebo dělá zadarmo-opět má zkušenost.
Závěr si každý udělá jistě sám (někomu se to možná i líbí), já si myslím, že takováto "renovace" nebo kompletní GO či repase nemá smysl, buď zrenovovat pořádně nebo nechat v původním stavu, kompromisy nemají cenu.

Ještě rada na závěr někdy je dobré použít díl který si sám člověk zrestauruje, ale ač není úplně dokonalý někdy dodá motocyklu víc než nový replikový díl. Může to být např. původní plechovka na vidlice, zátka nádrže nebo třeba znak na nádrž nebo víčko zapalování.

    

Pro představu jak by neměla renovace vypadat

     

 Váš tým Jawarenovace

 

Grafika, nastavení, úpravy © Radek Tupý - www.tupy-sazava.cz         Obsah, foto, video: Miloš Šturc & Zdeněk Šturc